دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه قم. قم، ایران.
چکیده
در نگاه اسلامی تربیت صحیح توانمندیهای شناختی، گرایشی و عملکردی موجب سلامت روان میشود که برترین نعمت الهی است و از مهمترین ثمرات آن، خوشبختی همیشگی انسان در زندگی است. هدف پژوهش تبیین چگونگی رابطه تربیت با سلامت روانی منتهی به سعادت در نگرش اسلامی است که با روش توصیفی- تحلیلی، از آیات و روایات اهلبیت: استنباط شده است. یافتههای پژوهش عبارتاند از: الف- گستردهترین آموزههای تربیتی در اسلام در ارتباط با شکوفاسازی فطرت در جهت ارتقای شخصیت و تأمین سلامت روان انسانی در ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری و هدایت وی به کمال مطلوب و قرب الی الله، است. ب- پرورش همه توانمندیهای فطری هماهنگ با اهداف تربیتی منتهی به سلامت روان و سعادتمندی انسان میشود. ج- ازنظر اسلامی، همیشه سلامت روانی با سلامت معنوی همراه است و نمیتوان کسی را که سلامت معنوی در ابعاد مختلف بر روانش حاکم نیست، کاملاً سالم دانست. د- در آموزههای اسلامی، ویژگیهای سلامت روانی معنوی پرورشیافتگان فطرت در ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی و در قلمرو فرد با خدا، خود، دیگر انسانها و طبیعت، تبیین شده است.
حر عاملی، محمد بن حسن. (1418). الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل). قم: موسسه معارف اسلامى امام رضا ع.
حرانی، ابن شعبه. (1404). تحفالعقول. قم: جامعه مدرسین.
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
دیلمی، حسن بن محمد. ( 1376الف). إرشاد القلوب. ترجمه علی سلگی. قم: ناصر.
دیلمى، حسن بن محمد. (1376ب). إرشاد القلوب. ترجمه سید عباس طباطبایى. قم: جامعه مدرسین.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412). مفردات الفاظ قرآن. بیروت: دارالقلم.
رضی، محمد بن حسین. (1414). نهجالبلاغه. قم: هجرت.
سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. (1390). تهران: وزارت آموزشوپرورش.
صفاری، محسن،. و شجاعی زاده، داود. (1393). اصول و مبانی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت. تهران: نشر سماط.
طباطبایی، مصطفی. (1354). فرهنگ نوین، عربی- فارسی. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
طبرسى، فضل بن حسن. (1372). مجمعالبیان فى تفسیر القرآن. تهران: انتشارات ناصرخسرو.
طوسى، محمد بن الحسن. (1407). تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان). تهران: دار الکتب الإسلامیه.
عسگری، مهراتا؛ حیدری، علیرضا؛ عسگری، پرویز، (1394) رابطه هوش معنوی و جهتگیری مذهبی با بهزیستی روانشناختی و اضطراب وجودی در دانشجویان، پژوهش در نظام آموزشی، دوره 9، شماره 31، ص 163-190.
فقیهی، علینقی. (1384). بهداشت و سلامت روان در آینه علم و دین. قم: حیات سبز.
فقیهی، علینقی. (1385). مبانی و اصول تربیتی در روابط زن و شوهر از منظر قرآن و حدیث. دو فصلنامه تربیت اسلامی، 13.
فقیهی، علینقی. (1398). ویژگیهای زیربنایی روانشناختی فطری انسانی برای تربیت مطلوب در دوره. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، 17، 105-79.
فقیهی، علینقی.، شریفی، فاطمه.، پناهی تلخسنانی، سعیده. (1393). بررسی نارساییهای دیدگاههای روانشناسی معاصر پیرامون ملاکهای بهنجاری و نابهنجاری و تبیین این موضوع از دیدگاه اسلام. فصلنامه اسلام و مطالعات روانشناسی، 14، 105-128.
فقیهی، علینقی.، و نجفی، حسن. (1399). شاخصهای سلامت معنوی از منظر قرآن و حدیث. قم: انوار طه.
فقیهی, علی نقی. (1401). پرورش فطرت زمینهساز سلامت روانی منتهی به سعادت،برگرفته از قرآن کریم و روایات اهلالبیت علیهم السلام. قرآن و روان شناسی, 1(1), 157-175.
MLA
علی نقی فقیهی. "پرورش فطرت زمینهساز سلامت روانی منتهی به سعادت،برگرفته از قرآن کریم و روایات اهلالبیت علیهم السلام", قرآن و روان شناسی, 1, 1, 1401, 157-175.
HARVARD
فقیهی, علی نقی. (1401). 'پرورش فطرت زمینهساز سلامت روانی منتهی به سعادت،برگرفته از قرآن کریم و روایات اهلالبیت علیهم السلام', قرآن و روان شناسی, 1(1), pp. 157-175.
VANCOUVER
فقیهی, علی نقی. پرورش فطرت زمینهساز سلامت روانی منتهی به سعادت،برگرفته از قرآن کریم و روایات اهلالبیت علیهم السلام. قرآن و روان شناسی, 1401; 1(1): 157-175.