استادیار گروه روانشناسی، واحد اشکذر، دانشگاه آزاد اسلامی، اشکذر، ایران
چکیده
روانشناسی اسلامی، بهعنوان یک «مکتب»، شاخهای معرفتی است که به توصیف، تبیین، پیشبینی و کنترل رفتار و فرایندهای ذهنی انسان بهعنوان مخلوق الهی در ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی و با استفاده از منابع و روشهای تجربی، عقلی و وحیانی میپردازد. هرچند روانشناسی اسلامی از یافتههای سایر مکاتب روانشناختی معاصر، به نحو مقتضی، استفاده میکند، اما برای توصیف، تبیین، پیشبینی و توضیح مباحث کلیدی نیازمند نظامی است که بر مبنای اسلام یا برخاسته از اسلام باشد. ازجمله سرفصلهای اصلی روانشناسی، بحث آسیبشناسی روانی (روانشناسی نابهنجاری) است. پژوهش حاضر، با هدف تدوین یک دیدگاه اسلامی پیرامون مبحث آسیبشناسی روانی، با استفاده از روش تحلیل مضمون و با محورقراردادن نامه امام هادی علیه السلام به مردم اهواز در تبیین مسائل مربوط به جبر و تفویض و اختیار، الگویی نظری را برای آسیبهای روانی پیشنهاد میدهد. در این الگوی نظری، آسیبهای روانی در سه دسته «ابتلائات (آسیبهای مربوط به صحت خلقت)»، «بیماریهای روانی ناشی از سوء اختیار فرد» و «آسیبهای محیطی-اجتماعی» قرار میگیرد. ابتلائات به دستههایی از قبیل ابتلا در کمال خَلق، ابتلا در کمال حواس، ابتلا در ثبات عقل، ابتلا در تمییز و ابتلا در نطق و بیان تقسیمبندی میشوند. بیماریهای ناشی از سوء اختیار فرد نیز به بیماریهای اعتقادی، بیماریهای اخلاقی، مشکلات رفتاری، بیماریهای قلب و بیماریهای ناشی از عدم تعقل (جنود جهل) تقسیم میشوند. آسیبهای محیطی-اجتماعی نیز شامل آسیبهای روانی ناشی از سوء تربیت والدین (مراقبان)، آسیبهای ناشی از حکومتهای ظالم و فاسد و جوامع نامناسب و آسیبهای ناشی از همنشینان بد و دوستان نامناسب میشوند. در قسمت بحث و نتیجهگیری، تلویحات الگوی نظری پیشنهادی موردبررسی قرارگرفتهاند.
حکیمی، محمدرضا.، حکیمی، محمد.، و حکیمی، علی. (1395). الحیاه. ترجمه احمد آرام. قم: انتشارات دلیل ما.
رفیعیهنر، حمید. (1397). مدل مفهومی «سلامت روان» بر اساس ارتباطشناسی مفاهیم «سلامت» و «مرض» در منابع اسلامی. روانشناسی و دین، 11(4)، 26-5.
روزنهان، دیوید.، و سلیگمن، مارتین. (1989). آسیبشناسی روانی (چاپ دوم). ترجمه یحیی سیدمحمدی. (1380). ج 1. نشر ساوالان.
سالاری فر، محمدرضا.، شجاعی، محمدصادق.، موسوی اصل، سیّد مهدی.، و دولتخواه، محمّد. (1390). بهداشت روانی به نگرش به منابع اسلامی (چاپ دوم). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سانتراک، جان دبلیو. (2003). زمینه روانشناسی. ترجمه مهرداد فیروزبخت. (1385). موسسه خدمات فرهنگی رسا.
شجاعی، محمدصادق.، و حیدری، مجتبی. (1389). نظریههای انسان سالم با نگرش به منابع اسلامی (چاپ اول). قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
عزیزی ابرقوئی، محسن. (1396). تدوین شاخصهای سلامت روانی و ارائه الگو بر مبنای تحلیل محتوای آیات قرآن کریم. طرح تحقیقاتی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو علوم اعصاب و رفتاری، پژوهشگاه علوم پزشکی بقیها... عج.
Braun, Virginia., & Clarke, Viktoria. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Butcher, J. N., Hooley, J. M., & Mineka, S. (2014). Abnormal Psychology (16th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Haque, Amber. (2004). Psychology from Islamic Perspective: Contributions of Early Muslim Scholars and Challenges to Contemporary Muslim Psychologists. Journal of Religion and Health,43 (4), 357–377.
Lilienfeld, S. O., & Landfield, K. (2008). Issues in diagnosis: Categorical vs. Dimensional. In W. E. Craighead, D. J. Miklowitz, & L. W. Craighead (Eds.), Psychopathology: History, Diagnosis, andEmpirical Foundations. Hoboken, NJ: John Wiley &
Mohamed, Wael. M. (2008). History of Neuroscience: Arab and Muslim contributions to modern neuroscience. IBRO History of Neuroscience.
Okasha, A. (2001). Egyptian contribution to the concept of mental health. EMHJ-Eastern Mediterranean Health Journal, 7 (3), 377-380, 2001.
Stein, Dan. J., Phillips, Katherin. A., Bolton, Derek., Fulford, K. W. M., Sadler, J. Z., & Kendler, K. S. (2010). What is a mental/psychiatric disorder? From DSM-IV to DSM-V. Psychological medicine, 40(11), 1759-1765.
عزیزی ابرقوئی, محسن . (1401). تدوین الگوی نظری آسیبشناسی روانی بر مبنای تحلیل نامه امام هادی علیه السلام به مردم اهواز. قرآن و روان شناسی, 1(1), 141-156.
MLA
عزیزی ابرقوئی, محسن . "تدوین الگوی نظری آسیبشناسی روانی بر مبنای تحلیل نامه امام هادی علیه السلام به مردم اهواز", قرآن و روان شناسی, 1, 1, 1401, 141-156.
HARVARD
عزیزی ابرقوئی, محسن. (1401). 'تدوین الگوی نظری آسیبشناسی روانی بر مبنای تحلیل نامه امام هادی علیه السلام به مردم اهواز', قرآن و روان شناسی, 1(1), pp. 141-156.
CHICAGO
محسن عزیزی ابرقوئی, "تدوین الگوی نظری آسیبشناسی روانی بر مبنای تحلیل نامه امام هادی علیه السلام به مردم اهواز," قرآن و روان شناسی, 1 1 (1401): 141-156,
VANCOUVER
عزیزی ابرقوئی, محسن. تدوین الگوی نظری آسیبشناسی روانی بر مبنای تحلیل نامه امام هادی علیه السلام به مردم اهواز. قرآن و روان شناسی, 1401; 1(1): 141-156.