1
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
نگرانی در دو سر یک طیف واقع شده است، از یکسو بهنجار و از سویی دیگر نابهنجار و مرضی قلمداد میشود، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقطه تمایز میان نگرانی سازنده و نگرانی مخرب بر اساس آموزههای قرآنی است. روش پژوهش حاضر، بهصورت کیفی و مبتنی بر روشهای «تدبر در قرآن»: بوده است، تدبر در سوره، تدبر مبتنی بر واژگان و تدبر مبتنی بر آیات بین سورهها (قرآن به قرآن) ازجمله این روشها میباشد. در این روش تمامی آیات دربردارنده ریشه «خ و ف» بررسی و یافتهها طبق نکات استخراجشده از کتب لغت و تفسیر تدوین و تنظیم شده است. «خوف» نزدیکترین واژه به «نگرانی» است هم از جهت تقابل با امنیت و هم از جهت آنکه به دو صورت مثبت و منفی در قرآن بهکاربرده شده است. نگرانی سازنده ناشی از رأفت و رحمت خدا بوده و مقدمه عمل با تقوا محسوب میشود و در مقابل نگرانی مخرب ناشی از احساس جدایی از امور ناپایدار دنیایی است، نگرانی منفی نیز شامل نگرانی از فقدان شرایط مطلوب در آینده و نگرانی از قرارگرفتن در شرایط سخت و ناخوشایند است. بحث و نتیجهگیری: عامل اصلی در نگرانی، «توجه» است؛ اگر معطوف به امور پایدار ثابت باشد امکان تجسم موقعیتها و تسلط بر آنها را برای فرد فراهم آورده و امنیتبخش است و اگر معطوف به امور ناپایدار باشد سبب اضطراب و سکون فرد خواهد شد.
اصفهانی، راغب. (1412). المفردات فی غریب القرآن (چاپ اول). دارالعلم الدار الشامیه، دمشق بیروت.
خالقی، محمد.، محمدخانی، شهرام.، و حسنی، جعفر. (1395). اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی در کاهش نگرانی و علائم و نشانههای اضطراب بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر: مطالعه تک آزمودنی. روانشناسی بالینی، 8(2)، 55-43
خانی پور، حمید.، محمدخانی، پروانه.، و طباطبایی، سعید. (1390). راهبردهای کنترل فکر و رگه اضطراب: پیشبینیکنندههای نگرانی بیمارگون در نمونه غیر بالینی. مجله علوم رفتاری، 5(2)، 178-173
دادستان، پریرخ. (1390). روانشناسی مرضی تحولی: از کودکی تا بزرگسالی. تهران: نشر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
ساپینکتون، اندورا. (1388). بهداشت روانی. ترجمه حمیدرضا حسین شاهی برواتی. تهران: نشر روان.
فیاض، فاطمه.، بهرامی احسان، هادی.، و اخوت، احمدرضا. (1394). ساخت مقدماتی مقیاس تشخیصی افسردگی «مبتنی بر بعضی سورههای قرآن کریم». دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلام و روانشناسی، 17، 153-180.
گلستانه، افسون، و. سروقد، سیروس. (1392). نقش واسطهای نگرانی در رابطه بین راهبردهای نظمدهی شناختی هیجان و افسردگی و اضطراب. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9(35)، 269-259
مصطفوی، حسن. (1360). التحقیق فی کلمات قرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
موسوی الخمینی، روحالله. (1378). آداب الصلاه(آداب نماز). تهران: موسسه تنظیم و نشر آثارامام خمینی (ره).
مهرابی،ا. خنیفر، ح. امیری، ع. زارعی متین، ح. جندقی، غ. (1390). معرفی روششناسی نظریه داده بنیاد برای تحقیقات اسلامی (ارائه یک نمونه). مدیریت فرهنگسازمانی، 9، 23، 30-5
Borkovec, T. D. (1985(. Worry: A potentially content. Behaviour Research and Therapy, 23(11), 481-482
Le Fevre, Mark., Matheny, Jonathan., & Kolt, Gregory. S. (2003). Eustress, distress, and interpretation in occupational stress. Journal of managerial psychology, 18(7), 726-744.
Freeston, Mark. H., Rhéaume, J., Letarte, H., Dugas, M. J., & Ladouceur, R. (1994). Why do people worry?. Personality and individual differences, 17(6), 791-802.
Pruzinsky, T., & Borkovec, T. D. (1990). Cognitive and personality characteristics of worries. Behaviour Research and Therapy, 28(2), 507-512
فولادچنگ, سمیرا, & طبائیان, سیده راضیه. (1401). تمایز میان نگرانی سازنده (یوسترس) و نگرانی مخرب (دیسترس) از منظر قرآن. قرآن و روان شناسی, 1(1), 67-79.
MLA
سمیرا فولادچنگ; سیده راضیه طبائیان. "تمایز میان نگرانی سازنده (یوسترس) و نگرانی مخرب (دیسترس) از منظر قرآن", قرآن و روان شناسی, 1, 1, 1401, 67-79.
HARVARD
فولادچنگ, سمیرا, طبائیان, سیده راضیه. (1401). 'تمایز میان نگرانی سازنده (یوسترس) و نگرانی مخرب (دیسترس) از منظر قرآن', قرآن و روان شناسی, 1(1), pp. 67-79.
VANCOUVER
فولادچنگ, سمیرا, طبائیان, سیده راضیه. تمایز میان نگرانی سازنده (یوسترس) و نگرانی مخرب (دیسترس) از منظر قرآن. قرآن و روان شناسی, 1401; 1(1): 67-79.